Nieuwsbrief 01041901

By 1 april 2019 Nieuwsbrief

BELANGRIJK :

Einde van ondersteuning op verschillende
Microsoft producten nadert – actie nodig

 

 


Wat u moet weten :

Microsoft hanteert voor veel van haar softwareproducten een periode van 10 jaar voor het leveren van ondersteuning en ontwikkelen van softwareupdates en beveilingspatches. Dit betekent concreet dat de software vanaf de End-of-Support [“EoS”] datum niet meer als veilig beschouwd kan worden. Voor een aantal producten, die bij vrijwel iedere organisatie in gebruik zijn, stopt Microsoft op korte termijn de ondersteuning.

Het gaat om :

PRODUCT
EoL datum

SQL Server 2008 en SQL Server 2008 en 2008R2

09-07-2019

Windows 2008 en Windows 2008R2 server

14-01-2020

Exchange server 2010

14-01-2020

SBS 2011

14-01-2020

Windows 7

14-01-2020

Office 2010

13-10-2020

 


Dit is ook voor ú belangrijk, want:

Na de End of Support datum gaat gebruik van de betreffende software een beveiligingsrisico geven. Er worden door Microsoft immers geen verbeteringen en beveiligingsupdates meer uitgebracht, terwijl hackers wel zullen blijven zoeken naar “gaten” om malware te injecteren of om toegang tot uw data te krijgen. Ook zal in de loop van de tijd nieuwe software niet meer werken met software die EoS is.

Devies is dus om goed voorbereid te zijn en de juiste maatregelen te nemen.


Wat te doen ?

Er zijn verschillende scenarios mogelijk om het EoS probleem op te lossen. U kunt overstappen op nieuwere, verbeterde versies van de software. Of u kunt bijvoorbeeld gebruik gaan maken van (MS Azure-) Cloud diensten als Windows 10 Virtual Desktop of Sql-as-a-Service.

Microsoft biedt ook de mogelijkheid om tegen betaling nog wel 3 jaar extra updates en beveiligingspatches te verkrijgen.  De juiste keuze hangt van allerlei factoren én uw voorkeur af.


Digi Terra biedt hulp

Digi Terra helpt u graag met het maken van de juiste keuze en de overstap naar een nieuw platform of nieuwe software versie. Klanten met een Professional IT Care- of IT Incident Support overeenkomst worden hierover binnenkort door Digi Terra benadert.

Heeft u geen Professional IT Care- of IT Incident Support overeenkomst ? Neem dan contact op met Digi Terra op 070 427 68 68, of klik hier voor een email aanvraag.